fredag 18 september 2015

Katten kisen är sjuk

Min gamla skruttkatt Kisen är sjuk. Kom hem från jobbet en dag och såg att hennes högra öga var konstigt. Innelocket var uppdraget över ögat och pupillen var mycket mindre än den vänstra. Okej tänkte jag, hon har fått en liten stroke eller nått. Hon är ju ändå gammal. Natten skulle få visa vad det var tänkte jag, och gick och lade mig.
På morgonen nänner jag en fruktansvär odör från Kisen när jag ska titta till henne. Så fränt och sjuklig lukt - höll på att spy när jag kände den. Ögat var likadant, men nu rann det också vätska från hennes högra öra. Det var det som luktade. Som tur var hade jag en ledig dag så jag panikringde första bästa veterinär som kunde ta emot oss samma dag.
Väl där konstateras det att hon har fått en kraftig infektion i örat, som spräckt trumhinnan och kommit åt någon ögonnerv. Alternativt kunde det vara en tumör. De visste inte. De hade aldrig sett något liknande innan och veterinären skrev ut antibiotika och kortison i hopp om att det skulle funka.
Tyvärr är Kisen ingen bra patient. Det var svårt att få i henne tabletterna och när de var slut hade hon kanske bara fått i sig hälften. Det var ingen förbättring...
Efter ett samtal med veterinären igen fick jag veta att det inte finns fler alternativ. Men vi bestämde att vi testar 1 antibiotikakur till, och blir det inte bättre nu så vet vi vad vi ska göra.
Jag har en känsla av att det kommer sluta illa för min lilla pälsfavorit. Hon är gammal. Hon har en dålig höft. Men jag hade ändå aldrig trott att hon skulle sluta sitt liv med en sådan här nasty sjukdom. Jag trodde hon skulle få dö i lugnan ro.

Men vi får se. Det sker kanske ett mirakel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar