måndag 25 augusti 2014

Att skaffa barn blev det bästa som hänt för min hälsas skull

Ja det är sant, på så många sätt!

För det första:
När jag blev gravid vägde jag mer än vad jag gjort hittills i mitt då 24 år långa (korta?) liv. Jag hade blivit överviktig. Jag hade ingen motivation eller lust till träning och goda matvanor. Choklad var min bästa vän. Inte konstigt att jag hamnade högre i BMI än vad jag någonsin legat. under graviditeten blev det sedan så uppenbart hur otränad jag var. Musklerna i ryggen tog stryk ganska fort, och jag kände ju direkt att det var pga av svaga muskler från start. Mitt flås var under all kritik, och trots att min graviditet egentligen var väldigt symtomfri - så mådde jag pyton, för min kropp var svag. Jag bestämde mig då för att jag skulle träna upp min kropp, så att nästa graviditet inte skulle bli så jobbigt trots att den utåt sett borde vara fantastisk.

För det andra:
När Liten kom till slut, och jag började återhämta mig efter förlossningen, så var det ännu mer uppenbart att min rygg och bålmuskulatur var helt ur banan. Jag behövde verkligen bli starkare! Bara efter några veckor kände jag att det var tungt att bära Lilleman, och om jag inte bestämt mig tidigare, så bestämde jag mig verkligen nu - att jag skulle bli en starkare kvinna, som orkade mer, som skulle kunna bära på sitt barn utan att direkt få ont i ryggen.

Så:
På föräldrautbildningen tipsade barnmorskan oss om PT:n Olga Rönnberg och hennes bok Träning för nyblivna mammor. Jag beställde hem den ganska snart efter förlossningen, och jag kände ju direkt att detta var en träningsform som jag faktiskt skulle kunna gilla - och hålla fast vid i längden. Till skillnad från allt annat som jag gett upp efter 2-3 veckor.
Så jag började träna, och jag kände energin började komma tillbaka. Jag kände mig faktiskt starkare i kroppen, och det var en riktigt härlig känsla!
Jag började dessutom gå ner i vikt. Inte i rasande fart, men så pass att jag nu har kommit ner 10 kilo minus från den vikt jag hade innan jag blev gravid. Jag känner mig lättare i kroppen.
Men det bästa av allt, är att jag har mer energi nu som mamma än vad jag hade som barnlös, och jag tränar mer nu än vad gjorde som barnlös.
Jag har lång väg kvar att gå, särskilt eftersom jag inte tränar alls så ofta som man ska "enligt boken". Min hållning är usel och magmuskulaturen är slapp, vilket ger den där stora buken. Men jag har inte gett upp än, och det har ändå gått 3-4 månader sedan jag startade, vilket är ett STORT rekord haha.

Att skaffa barn blev det bästa som hänt för min hälsas skull!

6 veckor efter förlossningen



















22 veckor efter förlossningen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar