torsdag 31 juli 2014

Tisslans tygblöjor

Ville gärna göra ett inlägg om min andra sort av tygblöjor som jag har här hemma.

Dessa är köpta från märket Tisslan, på deras hemsida Tisslan.se.

Det går helt enkelt ut på att man har ett skal i vattenresistent material. Till detta får man inlägg som viks och bara läggs i skalet. På så sätt behöver man inte byta hela blöjan när barnet kissat/bajsat, utan enbart inlägget. Skalet byts när det blir smutsigt, när man vill ha en annan färg/mönster, eller helt enkelt när det är dags att tvätta.

Så vad tycker jag?
Jag tycker det är ett smart sätt att hantera tygblöjan på, det här med att enbart byta inlägget.
- Skalet finns att köpa i en hel del olika härliga mönster, vissa mer neutrala, andra åt det mer pangiga hållet. Man kan alltså få en väldigt färgglad kombination i tygblöjehyllan, vilket jag själv uppskttar väldigt mycket. Det ska ju synas att man använder tyg!  Skalet har resår runt låren och bak på ryggen, och den har aldrig läckt på min lille pojk. Eller jo, en gång, men då hade jag medvetet knäppt den lite för löst en dag då lilleman hade lite fuktskav i ljumskarna.
Det är en one-size, vilket betyder att den kan användas under hela blöjperioden, vilket är toppen för mig som inte vill lägga pengar på blöjor i olika storlekar. Denna hänger alltså bara med. Efter tvätt torkar den på nolltid.
- Inlägget upplever jag ha en väldigt stor uppsugningsförmåga. Ena sidan har ett torrskikt, vilket innebär att materialet känns torrt trots att barnet kissat. Jag får säga att det känns otroligt torrt, trots att inlägget är dyngsurt! Bättre än andra torrskikt jag testat. Inlägget viks i tre delar (trifold) med torrskiktet uppåt mot barnets hud, vilket skapar ett gediget inlägg som tar emot mycket kiss. Efter tvätt torkar den över en dag + natt, hemma hos oss iaf (i halvt instängt tvättrum).

Så vad gillar jag inte?
- Skalet är snyggt, men känns lite sladdrigt. Knapparna går upp lite lättare än vad jag hade hoppats på, om jag jämför med POOPS! knappar. Men samtidigt knäpps varje flik med tre knappar, vilket gör det lite säkrare också. Det enda negativa som jag upplever som ett problem, är det faktum att skalet ej får tvättas i högre temperaturer än 40 grader, eftersom skalet då kan ta skada. Ibland hade det varit skönt att kunna tvätta i iaf 60grader om det kommit bajs på skalet (vilket det gör ibland). Men jag upplever ändå skalet som helrent efter en tvätt.
- Inlägget verkar ha väldigt bra uppsugningsförmåga, men det blir väldigt stort och bylsigt. Min pojk är strax över 4 månader, väger snart 8 kg, men känns ändå lite för liten för denna blöja. Inlägget blir tjockt och lite hårt i elasticiteten när det viks som instruktionerna. Inläggets övre kant går ända upp under knapparna, vilket på bebisar ge ett extra tryck uppåt i buken när de sitter upp. Hos min ammande bebis resulterar det i att han kräks lite oftare.
Jag kan tänka mig att Tisslans blöja passar utmärkt på ett litet större barn, men jag har svårt att se hur en nyfödd eller extra liten bebis skulle kunna använda denna på ett bra och bekvämt sätt, trots att det är one-size. På hemsidan säger de att nyfödda inte riktigt kan ha inlägget så som det är tänkt att vikas, men att det finns andra sätt att vika inlägget på. Hur vet jag själv inte, eftersom jag är nybörjare och inte har hittat något på nätet om det.

Vad tycker jag i slutändan?
Överlag gillar jag blöjan. Lilleman börjar bli lite större och blöjan passar bättre och bättre. I början var det svårt att få till en bra passform med inlägget och skalet, men nu har jag vant mig och lärt mig tricket. Det finns kanske bättre blöjor i samma utformande, men eftersom jag tycker inlägget har så pass bra uppsugningsförmåga så tänker jag absolut inte kasta bort den. Jag tänker faktiskt köpa på mig ett paket blöjor till från Tisslan, då jag ändå tror på den i längden.

Som ni ser går inlägget upp under knappraden, vilket jag inte gillar.

Dock sitter den bra och tätt när den väl är på plats

Resår kring benen som på min pojk håller tätt. Rumpan blir väldigt bulig av inlägget, men fördelarna överväger nackdelen. Lilleman verkar inte bry sig iaf!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar